Askne Kommunikation - Marknadsföringskonsult

View Original

ATT KOMMUNICERA I KRIS

Just nu befinner sig Sverige och övriga världen i en allvarlig kris. Många företag påverkas både direkt och indirekt. Behovet av information är stort. Att kommunicera med sina målgrupper i krissituationer är A och O. Men hur gör man och vad är viktigt att tänka på? 

Här kommer några tips på hur ni kan arbeta med kriskommunikation på ert företag!

1) VAR FÖRBEREDDA
Det bästa är att vara väl förberedd redan INNAN krisen uppstår. Se till att ha en kontinuerlig dialog med era målgrupper i vardagen. Det bygger förtroende för er som företag och gör att kommunikationsvägarna finns på plats den dag larmet går. Startsträckan blir betydligt kortare då. Utbilda chefer och nyckelpersoner inom företaget i kriskommunikation och träna på krishantering då och då. Upprätta en enkel och tydlig handlingsplan där ansvar och roller framgår, i vilken ordning saker ska göras, vilka intressenter som ska informeras, vilka kanaler som ska användas och vem som är företagets ansikte utåt. Viktigt att ni berättar att ni gör något, inte bara pratar om att något hänt.

2) AGERA SNABBT
När krisen väl är ett faktum gäller det att agera snabbt. Det är bättre att ni sätter in för mycket resurser i inledningsskedet än tvärtom. Genom att agera snabbt visar ni era kunder, medarbetare och övriga intressenter att ni tar krisen på allvar. Ni har dessutom större möjlighet att själva behålla initiativet i informationsspridningen. 

3) INFORMERA INTERNT FÖRST
I den mån det är möjligt och ni hinner, informera företagets medarbetare innan ni går ut med information externt till media, via webbsidan, utskick till kunder etc. På så sätt känner sig medarbetarna delaktiga, vet vad som hänt och till vem de ska hänvisa om de får frågor. 

4) VAR TYDLIGA, ÄRLIGA OCH ÖPPNA
Kommunicera alltid. Även när du inte har all information. Säg att du inte vet mer just nu, men att du återkommer så snart det finns mer information. Ge gärna besked om när du ska återkomma. Undanhåll aldrig information utan att i sådana fall kommentera varför. Har ni gjort fel, be om ursäkt och ta ansvar, skyll inte ifrån er. Berätta istället vilka åtgärder ni gör för att lösa problemet eller för att hindra att det uppstår igen. 

5) GÖR ER TILLGÄNGLIGA
Se till att finnas tillgängliga för media, kunder, medarbetare och övriga intressenter. Se till att aktuell information finns på webbsidan tillsammans med kontaktuppgifter till utsedda personer. Uppdatera informationen löpande. Cheferna inom företaget är viktiga redskap i detta arbete, se till att de har information som de kan sprida vidare till sina medarbetare.

6) VISA FÖRSTÅELSE OCH EMPATI
Visa att ni förstår era intressenter och deras situation. Om människor drabbas på olika sätt är det särskilt viktigt att visa lyhördhet och empati. Visa att de mänskliga värdena går före de ekonomiska.

********

Behöver ni stöd i er kriskommunikation? Jag kan hjälpa er med rådgivning samt textproduktion till webbsidor, intranät, pressreleaser och sociala medier. 

Hör av er till mig via mail på asa@asknekommunikation.se eller ring 070-216 27 17.