Askne Kommunikation - Marknadsföringskonsult

View Original

ATT SKRIVA FÖR SOCIALA MEDIER

ATT SKRIVA FÖR SOCIALA MEDIER 
Här kommer några tips som gör dig mer träffsäker och relevant i sociala medier. 

1. VEM skriver du till? Vilken målgrupp har du för din kanal? Om du vet det, föreställ dig en specifik person i den målgruppen och skriv din text riktad till den personen. Det är ofta lättare än att skriva till en hel grupp individer. 

2. VARFÖR skriver du? Vad är syftet och målet med ditt inlägg? Vill du driva trafik till din webbsida? Inspirera? Informera? Sälja något? När du vet vad du vill är det lättare att skriva ett inlägg som ger avsedd effekt. 

3. VAD ska du skriva? Innehållet i ditt inlägg beror givetvis på syftet. Sträva efter att alltid vara relevant och skapa värde för din målgrupp. Fånga läsaren med en intressant rubrik. Var kort och kärnfull, det viktigaste först. Använd Call to Actions - erbjud alltid ett nästa steg, exempelvis: Läs mer här (länk till webbsida), Anmäl dig här (länk till anmälningsformulär), Kontakta oss (länk till webb). 

4. NÄR ska du skriva? Skriv när du har tid och känner dig motiverad. Publicera när din målgrupp är aktiv i kanalen. 
Du kan skriva många inlägg på en gång och schemalägga när de ska publiceras. Publicera kontinuerligt för att bygga en relation till dina följare. 

5) HUR ska du göra? Om du publicerar ditt inlägg utan att marknadsföra det kommer Facebook att visa inlägget för mellan 2 och 20 procent av dina följare. Betalar du en slant så visar de det för fler. Om du annonserar på inlägget kan du rikta inlägget till en målgrupp utifrån olika kategorier (kön, ålder, geografi, intressen etc). Eftersträva alltid att skriva något som engagerar dina följare så de gillar, kommenterar eller delar ditt inlägg - då får du organisk spridning. 

Vill du ha hjälp med planering, rådgivning, innehållsproduktion eller drift av ditt företags sociala medier? Kontakta mig, jag hjälper dig gärna!