Nytt år - dags att planera marknadsföringen för 2024!

Har du inte gjort någon plan för ditt företags marknadsföring under 2024 än? Då kan det vara en bra idé att ta fram en nu. Fördelen med att ha en plan är att du vet att de aktiviteter du genomför har ett genomtänkt syfte, riktning och mål. Planen hjälper dig också att vara konsekvent och ha en kontinuerlig närvaro i dina kanaler.

Många företag tar fram strategiska affärsplaner och marknadsplaner. I dessa framgår företagets övergripande vision, affärsidé, affärsmål, affärsmodeller, vilka marknader och målgrupper som ska bearbetas, vilka produkter/tjänster som ska prioriteras, vilka konkurrenter man har att tampas med, vilka styrkor/svagheter företaget har, hur företagets produkter/tjänster ska säljas och distribueras samt hur marknadsbearbetningen ska se ut. I dessa planer finns också ofta en budget.

Dessa planer är en bra grund för att ta fram din marknadsföringsplan. Har du inte koll på företagets vision, mål, prioriterade marknader, målgrupper och produkter/tjänster är det svårt att göra en vass marknadsföringsplan. Hur vet du då vad du ska marknadsföra? Men vet du vilka företagets övergripande affärsmål är och vilka strategier som är valda för att nå dit är det betydligt lättare att planera marknadsföringen.

I marknadsföringsplanen går du in mer i detalj på hur du ska göra för att nå målen (strategi), vad du ska göra (aktiviteter), vad du ska säga (budskap) och till vilka (målgrupper), hur du ska nå ut (kanaler) och när du ska göra det (tid). Marknadsföringsplanen brukar även den innehålla en budget och en ansvarsfördelning så man vet vem som ska göra vad.

Jag brukar göra mina marknadsföringsplaner i Excel. Längst upp i dokumentet skriver jag in företagets övergripande affärsmål. Därefter kommer strategin - alltså HUR jag med marknadsföringens hjälp ska bidra till att nå dessa mål. Jag formulerar ett antal KPI:er för att kunna mäta och följa upp resultat av aktiviteterna under året (exempel på KPI:er besök på webbsidan, tid som spenderas på webbsidan, konverteringar från webb, CTR i kampanjer osv). Sen går jag in på själva marknadsföringsplanen som jag delar upp efter årets fyra kvartal och gör smala kolumner för varje vecka. Ett blad för varje kvartal.

I kolumnen längst till vänster radar jag upp de aktiviteter jag planerar och budskap, i kolumnen efter skriver jag vilka målgrupper jag vänder mig till, i nästa vad syftet och målet med aktiviteten är och så fyller jag i vilken vecka aktiviteten ska genomföras. Längst till höger skriver jag vilken budget jag har för varje aktivitet samt vem som är ansvarig.

För att slippa ha flera olika dokument gör jag oftast en kombinerad marknadsförings- och innehållsplan. Planen innehåller alltså både mål och strategi men också ganska detaljerade aktiviteter. Jag skriver exempelvis exempel på rubriker till inlägg i sociala medier, pressmeddelanden etc redan här.
På så sätt blir planen ett levande dokument som jag tittar i varje vecka för att se vad jag ska göra. Planen fyller jag på och reviderar allt eftersom året går. När “skelettet” till planen är klar delar jag den med kunden så att berörda kommer åt dokumentet och alltid har tillgång till den senaste versionen.

Excel är inte det mest moderna verktyget, jag vet. Det finns mängder av mallar, metoder och digitala lösningar därute för att göra den optimala marknadsföringsplanen, men detta funkar för mig.

Så jobbar jag - hur gör du för att planera din marknadsföring?