Kunduppdrag

 

Här är några av alla roliga kunduppdrag Askne Kommunikation fått förtroendet att genomföra genom åren.

Workify

Uppdrag:
Workify Sverige AB är ett företag som utvecklar och säljer Workify Affärssystem. Systemet är specifikt utvecklat för små och medelstora åkerier och entreprenadföretag och digitaliserar processen - från kundorder till fakturering. I oktober 2020 kontaktade företaget Askne Kommunikation. Behovet var en samarbetspartner som kunde bistå med strategisk rådgivning kring marknadsföring samt ansvara för att planera, driva, producera och publicera innehåll kontinuerligt i företagets digitala kanaler. De behövde även hjälp att ta fram struktur, innehåll och skriva texter till en ny webbsida.
Askne Kommunikation fick förtroendet.

Lösning:
Efter ett möte där nuläge, målsättning, behov, önskemål och ambitionsnivå diskuterades tog Åsa på Askne Kommunikation fram en kommunikationsplan för företagets digitala marknadsföring. Därefter har hon ansvarat för att i enlighet med planen kontinuerligt producera och publicera innehåll i form av inlägg, annonskampanjer, kundcase, nyheter och rekryteringskampanjer i Workifys digitala kanaler. Åsa hjälpte även till att ta fram struktur och skriva samtliga texter till företagets nya webbsida som lanserades i början av 2021. Företaget Apptech ansvarade för grafisk form och teknisk utveckling. Samarbetet fortgår än idag, där Askne Kommunikation anlitas för såväl strategisk som operativ marknadsföring.

Resultat:
Företaget har gjort en imponerande resa på kort tid. Sedan samarbetet inleddes i oktober 2020 har antalet kunder mer än fördubblats.

”Jag är speciellt nöjd med samarbetet och resultatet. Åsa tillför kompetens, hon är lyhörd och tar egna initiativ och utmanar mig och våra tankemönster. Vi har hittat en bra kadens för planering och avstämning. Det är lätt för mig att uttrycka vad jag behöver, sedan tar Åsa action på det. Efter att ha gjort en stor mängd kundintervjuer har hon även lärt sig branschen och vad kunderna efterfrågar - det gör att vår interaktion blir dynamisk och att vi kan dra relevanta lärdomar från insatserna.”

Stefan Onkenhout, VD och grundare Workify Sverige AB

Webbsida: https://workifyapp.se
Facebook: https://www.facebook.com/workifyit
Linkedin: https://www.linkedin.com/company/workifyapp
Instagram: https://www.instagram.com/workify_sverige/

Kyl och Frysexpressens logotype

KYL- och FRYSEXPRESSEN NORD

Uppdrag:
Kyl- och Frysexpressen är ett logistikbolag som erbjuder rikstäckande helhetslösningar inom tempererad logistik. Det innebär att de transporterar, lagrar och hanterar gods som kräver en temperaturreglerad miljö som exempelvis kylda och frysta livsmedel. Företaget har terminaler på strategiska platser runt om i Sverige, egna kyl- och fryslager samt ett väl utbyggt distributionsnät. Sedan sommaren 2021 anlitar de Askne Kommunikation AB som extern marknadsavdelning.

Lösning:
Uppdraget omfattar ett helhetsansvar för företagets externa marknadsföring med exempelvis strategi, rådgivning, planering, digital marknadsföring, PR, employer branding, contentproduktion, drift av sociala medier samt struktur och textproduktion till företagets webbsida.

För oss var det viktigt att få in en senior resurs som kunde ta ett helhetsgrepp kring vår kommunikation. Åsa har på ett väldigt bra sätt tagit sig an uppdraget och lotsar oss framåt på ett professionellt sätt. Dels operativt genom att skapa kontinuerligt material till våra kanaler och dels genom att peka ut kommunikationsstrategin framåt.”

Jon Widell, koncernchef Kyl- och Frysexpressen

Läs mer om företaget här:

www.kylofrysexpressen.se

 

BRAVIDA

Uppdrag: 
Bravida Hudiksvall (tidigare Sörens El) är ett elföretag i Hälsingland. De erbjuder allt inom el - installation, service, fiber, laddboxar, solpaneler, smarta hem, fastighetsautomation, tele och kraftmontage. Hösten 2020 kontaktade Sörens Els VD Ewa-Lotta Sköld, Askne Kommunikation då de behövde hjälp med marknadsföring, rådgivning och innehållsproduktion till sina digitala kanaler. December 2021 fick Sörens El en ny ägare i form av Bravida och byter successivt ut namnet mot Bravida Hudiksvall.

Lösning:
Det första uppdraget var att producera texter till Sörens Els nya webbsida. Arbetet genomfördes i form av intervjuer med nyckelpersoner och därefter textproduktion. Webbsidan formgavs och utvecklades av Svartpist i Järvsö.

Idag har uppdraget utökats till att även omfatta generell marknadsföring, rådgivning samt löpande innehållsproduktion till såväl webb, sociala medier, trycksaker och kampanjer för Bravida Hudiksvall.

Baserat på företagets mål, strategisk inriktning och ambitionsnivå arbetar Askne Kommunikation fram en kommunikationsplan i nära samarbete med Bravidas avdelningschef. Med den som bas, ansvarar Askne Kommunikation för att kontinuerligt producera innehåll till och sköta driften av företagets digitala kanaler. Det handlar om allt från varumärkesannonsering, presentation av företagets tjänster, kundcase och medarbetarporträtt till rekryteringsannonser och nyheter. 

Resultat: 
Bravida Hudiksvall (tidigare Sörens El) har ökat sin marknadsföring betydligt med stöd av Askne Kommunikation och har nu både en informativ och aktuell webbsida samt kontinuerlig närvaro i sociala medier. 

www.sorensel.se

Sörens El på Facebook

”Åsa har på ett mycket bra sätt satt sig in i vår verksamhet. Hon har tagit på sig rollen att se på verksamheten ur ett utifrånperspektiv. Det är så lätt att man använder egna uttryck och ord som inte är allmänt kända. Detta har Åsa vågat utmana och ifrågasätta på ett bra sätt. Åsa håller ett bra tempo och ser till att vi hela tiden är relevanta och gör det vi bestämt.”

Ewa-Lotta Sköld, Avdelningschef Bravida Hudiksvall

 

VÄSTRA HAMNEN HOLDING

Uppdrag:
Västra Hamnen Holding ska utveckla en helt ny stadsdel med havet som närmaste granne i Hudiksvall - Västra Hamnen. De behövde någon som kunde bistå med textproduktion, intervjuer, artiklar samt strategisk rådgivning.
Uppdraget gick till Askne Kommunikation.

Lösning:
Inledande möten med rådgivning kring vilken typ av kommunikation som behövdes samt hur den skulle spridas. Därefter produktion av texter till webbsida, pressmeddelande samt löpande inlägg i sociala medier.

Resultat:
Nyheten om satsningen Västra Hamnen har fått stor spridning i såväl lokal- som branschpress. Intresset från olika byggherrar och fastighetsentreprenörer är stort. En affär med HSB är redan klar och fler intressenter är på gång. Kommunikationen kring varumärket Västra Hamnen Hudiksvall intensifierades våren 2022 för att sprida kännedom om den nya stadsdelen. Arbetet bedrivs via annonsering och inlägg i sociala medier.

Läs mer på Västra Hamnen Hudiksvalls webbsida

 

Hälsinge Smådjursklinik

Uppdrag: Struktur och innehåll till Hälsinge Smådjurskliniks nya webbsida samt löpande digital marknadsföring via företagets sociala medier.

Lösning: Tillsammans med kund tog Askne Kommunikation fram en struktur (sitemap) för den nya webbsidan. När strukturen var på plats byggdes sidan i webbplattformen Squarespace. Askne Kommunikation ansvarade för att bygga sidan, sätta den grafiska formen och därefter fylla den med innehåll - skriva samtliga texter samt välja bilderr. Innan lansering korrekturlästes och testades sidan. Förutom webbsidan fick Askne Kommunikation ansvar för att löpande producera och publicera innehåll och kampanjer till Hälsinge Smådjurskliniks sociala kanaler (Facebook, Linkedin och Instagram) utifrån en utarbetad strategi och innehållsplan. Innehållet syftar till att öka kännedomen om företaget regionalt, stärka varumärket, bygga förtroende hos målgrupperna, dela med sig av kunskap och lyfta fram medarbetarna.

Resultat: Kunden har fått en webbsida med ett uppdaterat utseende och helt nytt innehåll som de enkelt och snabbt kan uppdatera och ändra själva. Trafiken till webbsidan har ökat med drygt 150 procent sedan samarbetet inleddes 2019 fram till idag. Hälsinge Smådjursklinik har en kontinuerlig närvaro i sociala medier där de skapar engagemang hos målgruppen, delar med sig av kunskap och driver trafik in till webbsidan.

”Att jobba tillsammans med Askne Kommunikation är inspirerande och roligt. Åsa är professionell, snabb och håller deadlines, har bra idéer och är en fena på att skriva texter. Dessutom kan man lita på att hon säger till om det är något hon tycker kan göras på ett bättre sätt.”

Birgitta Sjölin, VD Hälsinge Smådjursklinik

https://www.halsingesmadjursklinik.se

 

BONNIER/MITTMEDIA

Uppdrag:
Produktion av nativeannonser till Bonniers olika produkter.

Lösning:
Askne Kommunikation fick uppdraget att producera nativeannonser till Bonniers olika produkter. En annonsform som görs i ett format som efterliknar redaktionell text. I uppdraget ingick att boka tid för intervjuer, genomföra intervjuer, skriva texter, fotografera, korrekturläsa samt leverera godkänd text och bild till redaktionen.

Resultat:
Askne Kommunikation har sedan samarbetet inleddes 2020 producerat ett flertal nativeannonser som publicerats i både Hudiksvalls Tidning och i olika bilagor genom åren. Bland annat bilagan Mitt Hudik (tema Hållbarhet), Jubileumsbilagan Söderhamn 400 år samt Gymnasiebilagan 2021.

Länk till Jubileumsbilagan Söderhamn 400 år
Länk till Gymnasiebilagan 2021

 
bokadero_1000x116_svartgrön.png

Bokadero

Uppdrag:
Föreläsarporträtt av några av Bokaderos föreläsare. 
I uppdraget ingick att läsa in sig på personen som ska intervjuas, planera frågor, boka tid för intervju, genomföra intervju samt skriva personporträttet.
Syftet med porträtten är att locka folk till de digitala föreläsningarna samt stärka varumärket för både föreläsarna och Bokadero. 

Lösning:
Askne Kommunikation har producerat mellan tre och fyra porträtt i månaden sedan samarbetet med Bokadero inleddes, nio texter totalt så här långt. Texterna har därefter spridits i Bokaderos digitala kanaler.

Resultat:
Bokadero har märkt av ett ökat deltagande på nätverksträffarna efter att porträtten började publiceras.

Här är några av porträtten: 

Ewa Meurk, VD Elitista
https://www.info.bokadero.se/post/ewa-meurk

Alexander Schultz, VD Third Act
https://www.info.bokadero.se/post/alexander-schultz

Peppe Ekmark
https://www.info.bokadero.se/post/vill-du-få-insikt-i-vad-livet-egentligen-handlar-om-kommer-min-föreläsning-att-förändra-ditt-liv

“Samarbetet med Åsa har fungerat väldigt bra, första artikeln bollade vi lite delar så att vi fick känna att det blev rätt touch på det. Sen har det bara löpt på och vi har kunnat koncentrera oss på vår övriga verksamhet, vilket också varit målet. Vi har märkt att vi också ökat deltagandet på träffarna ännu mer efter detta, vilket var precis den effekten vi ville uppnå.”

Jonas Lööw, VD Bokadero

 
asknekommunikation_kunduppdrag_NOMA logo-solid-RGB.png
 

NOMA REVISION

Uppdrag:
Webbsida till ekonomi- och revisionsbyrån Noma Revision i Hudiksvall. I uppdraget ingick struktur, grafisk form, utveckling, textproduktion, testning och lansering. Kunden önskade en webbsida som på ett tydligt och snyggt sätt presenterar företaget, medarbetarna, företagets tjänster och nyheter. Kunden ville kunna administrera och göra enklare justeringar på webbsidan själv.

Lösning:
Arbetet inleddes med ett möte då webbsidans syfte, mål och målgrupper diskuterades. Vi gick även igenom sidstruktur och innehållsidéer samt tittade på referenssidor. Utifrån resultatet tog Askne Kommunikation fram förslag på struktur och grafisk design och skrev sedan texterna till webbsidan. För fotografering i lokalerna och på medarbetarna anlitades fotograf Emil Gustafson.

Resultat:
Kunden har fått en responsiv och mobilanpassad webbsida byggd i plattformen Squarespace. Kunden kan enkelt och snabbt göra ändringar på webbsidan själv.

www.nomarevision.se

“Åsa har hjälpt oss att ta fram en ny hemsida för Noma Revision, och vårt samarbete har fungerat jättebra! Åsa är engagerad och lätt att ha att göra med. Hon är lyhörd och flexibel, driftig och kreativ. Jag kan varmt rekommendera Askne Kommunikation.”

Elisabeth Björstedt, VD Noma Revision

 
Kontorscenter-logo-stående m ruta.png

Kontorscenter

Uppdrag:
Bistå Kontorscenter med strategisk rådgivning kring marknadsföring och kommunikation. Dessutom driva, planera, producera och publicera innehåll löpande i företagets sociala medier och på deras webbsida.

Lösning:
Till ett fast pris per månad ser Askne Kommunikation till att ta fram idéer, producera innehåll och driva innehållet i Kontorscenters digitala kanaler. Allt från säljdrivande kampanjer och nyheter till kundcase och medarbetarporträtt. Åsa fungerar också som bollplank till företagets VD och försäljningschef vad gäller olika marknadsföringssatsningar.

Resultat:
Kontorscenter har sedan samarbetet med Askne Kommunikation inleddes en kontinuerlig närvaro i sociala medier. Antalet följare i företagets kanaler har ökat rejält och de kampanjer och övriga insatser som genomförts har gjort att företaget både nått ut till nya målgrupper och fått förfrågningar och affärer från såväl nya regioner som verksamheter.

”Askne Kommunikation är precis vad vi behöver. Professionell, hittar nya idéer, snabb respons, högt i tak och rolig att jobba med. Det är lätt att bli hemmablind, så det är väldigt värdefullt att bolla och genomföra kommunikation -och marknadsföringsaktiviteter med någon som dagligen arbetar med nya projekt på olika företag i olika branscher”.

Tobias Franklin, VD Kontorscenter

 
Moment_of_Flow.png

Moment of flow

Uppdrag: Ta fram en webbsida åt företaget Moment of Flow. I uppdraget ingick struktur, grafisk form, utveckling och textproduktion. Målet var en ren och enkel webbsida för att presentera företaget och dess tjänster. Kunden ville enkelt och snabbt kunna uppdatera och göra ändringar själv. Hjälp att starta upp företagssida på Facebook.

Lösning: Arbetet inleddes med ett möte då mål, syfte och innehållsidéer för webbsidan diskuterades. Utifrån det tog Askne Kommunikation fram förslag på struktur och design och skrev sedan texterna till sidan.

Resultat: Kunden har fått en responsiv och mobilanpassad webbsida med en enkel och tydlig struktur. Då kunden tycker om natur, berg och hav valde vi ett bildmanér som utgick från det samt jordnära färger.

www.momentofflow.se

”Vi anlitade Askne Kommunikation för att få hjälp med att starta upp vår hemsida. Åsa är kreativ och driven och kom med många bra idéer. Text, bild och grafisk design hänger ihop på ett bra sätt och vi är mycket nöjda med sidan. Åsa är dessutom en fena på textproduktion. Processen från idé till färdig webbsida gick väldigt snabbt och smidigt.”

Mimmi Mattsson, VD Moment of Flow AB

 
lakare-med-vit-rock-haller-lasplatta-askne-kommunikation.jpg

Medicase

Uppdrag: Marknadsstrategi till företaget Medicase i Göteborg. Målet var ett strategidokument med en tydlig riktning, definierade mål och målgrupper samt förslag på marknadsföringsaktiviteter.

Lösning:
Arbetet genomfördes i form av två onlineworkshops som Askne Kommunikation planerade, processledde samt dokumenterade.  

Resultat:
Resultatet från mötena sammanställdes i form av en marknadsstrategi.

”Åsa har varit en stor hjälp och inspirerande kraft i arbetet att ta fram vår marknadsstrategi. Hennes erfarenhet och känsla för struktur och effektivitet har varit en värdefull tillgång för oss och hjälpt oss hålla rätt riktning i vårt eget arbete. Hennes professionella och personliga bemötande har gjort vårt samarbete till ett rent, och utvecklande, nöje.”
David Oscarsson, medgrundare MediCase AB

 
omslag-tidningen-halsingland-askne-kommunikation.jpeg

SVART PIST PuBlishing

Uppdrag:
Skriva artiklar till tidningen Hälsingland som delas ut till samtliga hushåll och företag i hela Hälsingland varje månad.

Lösning:
Hittills har Askne Kommunikation gjort tio reportage till tidningen, oftast på mitt initiativ. Åsa har bland annat skrivit om dans som passion, Jeanette som driver Forsa Handelsträdgård, Andreas som är präst i Forsa-Högs församling, företaget Kyno-Logisch som föder upp ledarhundar i Gnarp, fastighetsentreprenören Jon Larsgården i Hudiksvall, krögaren Pär Johansson på Växbo Krog, besöksmålet Jungfrukusten samt Järvsöguiderna Patrik och Benny. I uppdraget ingår att intervjua, skriva reportaget samt i de flesta fall fotografera.

Resultat:
”Åsa är lättsam att jobba med och kommer ofta på eget initiativ med förslag på uppslag till våra redaktionella produkter. Hon levererar sedan alltid ett högklassigt material i god tid före våra deadlines.”
Thomas Sandberg, VD Svart Pist Publishing

 
 
 
Clabbesbygg-logotype-askne-kommunikation.jpg

CLABBES BYGG

Uppdrag:
Clabbes Bygg AB i Hudiksvall ville göra en satsning på marknadsföring för att stärka varumärket, nå ut med sina olika tjänster och visa upp referensjobb.

Lösning:
Askne Kommunikation fick i uppdrag att skriva texter till den nya webbsidan samt producera ett antal kundcases. Vi startade även upp ett Facebookkonto för företaget. Askne Kommunikation producerade löpande inlägg om företagets olika tjänster och presenterade kundcases på företagets Facebooksida. Vi genomförde även ett antal varumärkeskampanjer via Facebook.

Resultat:
Clabbes Bygg har idag kontinuerlig digital närvaro och närmare 700 följare på Facebook.