Att använda sig av digitala plattformar och kanaler för att marknadsföra sitt företag samt sina produkter och tjänster är mer eller mindre ett måste idag. Syns du inte online - finns du inte.
Digital marknadsföring omfattar alla marknadsföringsinsatser som görs via digitala plattformar, exempelvis sökmotorer, webbsidor, sociala medier och e-post. Här är några av fördelarna med digital marknadsföring.
MÄTBART - allt som görs digitalt går att mäta. Det är en stor fördel jämfört med traditionella medier som exempelvis tryckta tidningsannonser eller fysisk marknadsföring . Viktigt dock att sätta mål för att ha något att mäta mot.. Kom också ihåg att mäta både volym och kvalitet. Det spelar ingen roll om 100 personer (volym) besöker din webbsida, om ingen av dem gör det du tänkt exempelvis kontaktar någon av dina säljare (kvalitet). Det finns flera olika mätverktyg för att mäta effekterna av din marknadsföring.
TRÄFFSÄKERT - med digital marknadsföring kan du rikta dina budskap till utvalda målgrupper. Du kan segmentera din målgrupp utifrån geografiska och demografiska kriterier men också efter intresseområden/beteende och yrkeskategori.
DATADRIVET - datadriven marknadsföring utgår från insikter som hämtas med hjälp av kunddata. Genom att veta vilka dina kunder är och vad de behöver, kan du leverera vältajmad och relevant innehåll som väcker deras intresse och tar dem vidare på kundresan.
KOSTNADSEFFEKTIVT - att annonsera digitalt är många gånger mer kostnadseffektivt än traditionell marknadsföring. Du kan uppnå fina resultat utan att spendera en förmögenhet. Dock är det viktigt att förstå att det behövs en annonsbudget även för de digitala kanalerna.
FLEXIBELT - digital marknadsföring handlar mycket om att testa, mäta, utvärdera, optimera och göra bättre. Exempelvis kan du göra A- och B-tester av en kampanj i sociala medier, låta båda kampanjerna rulla några veckor, se vilken av dem som levererat bäst utifrån uppsatta mål och sedan allokera alla annonsresurser till den annonsen resten av kampanjen.
TILLGÄNGLIGT - finns ditt företag digitalt är du tillgänglig när dina potentiella kunder söker efter dina produkter och tjänster. Att ha en webbsida är en bra grund för din digitala närvaro men för att dina kunder ska hitta den krävs ofta insatser i form av SEO, SEM, annonsering i sociala medier, displayanonser etc.