Svenskarna och Internet 2019

Häromdagen släppte Internetstiftelsen rapporten Svenskarna och Internet 2019. Här är några axplock ur den. Jag har fokuserat på de generella avsnittet och det om sociala medier.

Generellt om internetanvändande

  • 98 % av svenskarna har tillgång till internet i hushållet. För 10 år sedan var 81 % uppkopplade och för tjugo år sedan (1999) hade bara 30 % av hushållen tillgång till Internet.

  • 95 % av Sveriges befolkning använder internet (91 % i dator, 90 % i mobil och 61 % i surfplatta).

  • 57 % har tillgång till fiber i hushållet.

Om sociala medier

  • 83 % av internetanvändarna använder sociala medier.

  • Kvinnor använder sociala medier oftare än män, 86 % av kvinnorna mot 79 % av männen. Kvinnorna använder Facebook, Instagram och Snapchat i högre grad än män och männen använder Twitter, LinkedIn och Flashback i högre grad än kvinnor.

  • Praktiskt taget ALLA som studerar använder sociala medier. Av de som arbetar använder 87 % sociala medier och bland pensionärerna är det 60 %.

  • 74 % använder Facebook, vara 51 % dagligen. Facebook är världens största sociala nätverkstjänst. Funnits sedan 2004. Tillväxten har stannat av och eventuellt kan en nedåtgående trend vara på gång. Det får tiden utvisa. Messenger är den Facebooktjänst som flest nyttjar. Från 26 år är Facebook den största kanalen.

  • 61 % använder Instagram. Världens näst största sociala nätverkstjänst med bilden i fokus. Startade 2010. Ägs sedan 2012 av Facebook men ses som en egen tjänst.

  • 39 % använder Snapchat. Funnits sedan 2011. Används till största del av de yngsta användarna. 86 % är mellan 12 och 25 år. Har vuxit stort de senaste åren men nu har tillväxttakten avtagit. De unga använder Snapchat och överger Facebook.

  • 31 % använder LinkedIn, varav 5 % dagligen. Professionellt nätverkande i fokus. Funnits sedan 2003. Har legat runt 30 % de senaste tre åren. Används framförallt av människor mitt i karriären, i åldrarna 36-45 år.

  • 24 % använder Twitter. Denna tjänst är en så kallad mikroblogg som funnits sedan 2006. De som twittrar är i högre utsträckning män och bor i högre grad i städer. Högst är användandet bland unga 16-25 år.

  • 4 av 10 upplever inte tid på sociala medier som meningsfull.

Vill du läsa rapporten i sin helhet så finns den här:

https://svenskarnaochinternet.se/rapporter/svenskarna-och-internet-2019/