TRENDER INOM DIGITAL MARKNADSFÖRING OCH SOCIALA MEDIER 2020

TRENDER INOM DIGITAL MARKNADSFÖRING OCH SOCIALA MEDIER 2020

Jag har gjort en spaning och samlat 6 av de hetaste trenderna inom digital marknadsföring och sociala medier under 2020. Håll till godo!

INDIVIDANPASSAT
Dagens konsumenter är trötta på generell reklam. Personligt utformad reklam däremot fungerar. Möjligheterna till detta har aldrig varit större med tanke på all data som finns att tillgå. Samla data och anpassa marknadsföringen efter dina målgruppers preferenser. 

RELEVANT
För att nå ut i bruset behöver du vara relevant. Skapa innehåll efter målgruppernas intresse och gör det trovärdigt, transparent och personligt. Ligg steget före genom att ge svar på de frågor dina kunder googlar på. Visa vad ditt varumärke och företag står för. 

RÖRLIGT
Videoformatet fortsätter att dominera. Många tror att så mycket som 80 % av det som kommer att visas på internet under 2020 kommer att vara rörligt. Med andra ord, har du inte video med som en del i din innehållsplan bör du komplettera med det. 

VISUELLT OCH RÖSTSTYRT
Visuella och röststyrda sökningar är något som kommer alltmer. Med visuella sökningar kan användare fota, ladda upp eller söka efter något med hjälp av en bildlänk.
Med röststyrda sökningar kan användarna söka rätt på något utan att behöva skriva och istället använda rösten.
Är detta något ditt företag kan använda sig av? 

SNABBT
Den tekniska utvecklingen går snabbt och möjligheterna att kommunicera och föra en dialog med målgrupperna har aldrig varit större. Detta ställer krav på dig som företag. Konsumenterna förväntar sig respons, och det snabbt! För att möta denna efterfrågan flyttar många företag ut sin kundservice till Facebook och installerar chatbottar på sina webbsidor för att svara på de vanligaste kundfrågorna.

INTERAKTIVT
Konsumenterna efterlyser mer interaktivt innehåll i sociala medier, exempelvis omröstningar, 360-graders videos samt AR/VR. Interaktivt innehåll hjälper dig att nå ut, få högre engagemang, öka användarupplevelsen och få besökare att stanna kvar på din sida eller ditt inlägg. Interaktivt innehåll har också större potential att spridas, vilket i sin tur ökar varumärkeskännedomen.