Idag gör de flesta B2B-kunder omfattande research online innan de ens överväger att ta kontakt med en säljare. Många har kommit mer än halvvägs in i sin köpresa, innan de tar en första kontakt med en potentiell leverantör.
Vad innebär det här?
Du måste se till att dina potentiella kunder hittar ditt företag digitalt.
Många gånger är din webbplats navet för din digitala närvaro. Det är här du har möjlighet att visa upp dina tjänster/produkter, bygga förtroende och få dina potentiella kunder att välja dig. Det är också hit du länkar från dina sociala kanaler, nyhetsbrev och annonser. En bra webbplats är en viktig grund.
Tänk på din webbplats som en digital säljare som jobbar när du sover.
Har du gett hen förutsättningar att göra ett bra jobb? Innehåller din webbplats den information dina potentiella kunder behöver för att förstå ditt erbjudande, känna förtroende för dig som leverantör och kunna jämföra dig med dina konkurrenter?
👉 Tips - Besök ditt företags webbplats och låtsas att du är en potentiell kund.
- Är det tydligt på startsidan vem ni vänder er till och vad ni erbjuder?
- Finns tydlig och bra information om era produkter/tjänster?
- Är ert erbjudande tydligt paketerat/prissatt så att det kan jämföras med andra?
- Finns intressanta och inspirerande kundcase/kundberättelser?
- Framgår vad som skiljer er från andra leverantörer och varför man ska välja er?
- Finns tydliga kontaktvägar in i företaget?
- Finns FAQ som besvarar de viktigaste frågorna?
- Framgår det tydligt hur man blir kund?
- Går det att få en demo och testa gratis?
- Finns möjlighet att enkelt och snabbt boka ett möte med säljare/expert?
- Kan man göra en offertförfrågan online?
✅ Kan du bocka av alla ovanstående punkter? Grattis, då har du en bra grund.
👉 Saknar du mycket av informationen ovan? Jag hjälper dig gärna med en bra struktur och textinnehåll.