Med tanke på att vårt sökbeteende online håller på att förändras och att allt fler använder AI-sök istället för att googla - är det fortfarande relevant med en Företagsprofil (Business Profile) på Google?
Svaret är ja.
Varför?
- AI använder Google som datakälla
AI-verktyg som exempelvis ChatGPT och Perplexify hämtar ofta data från Google (och andra webbkällor!). AI gillar strukturerade och uppdaterade datakällor. En Google Business profile är precis en sån - en strukturerad och verifierad datakälla. Genom att ha en Google Företagsprofil underlättar du för AI-verktygen att hitta korrekt information om ditt företag.
- Google är fortfarande dominant för lokala sökningar
För att hitta lokala tjänster och produkter, använder de allra flesta fortfarande Google Sök eller Google Maps. Låt säga att du är på tillfälligt besök i Karlstad, en stad du inte känner till särskilt bra, och blir sugen på sushi. Sannolikheten att då du googlar "Sushi Karlstad" för att hitta ett bra sushiställe är hög. Kanske ringer du direkt via en knapp i sökresultatet i Google Sök/Maps utan att besöka företaget webbsida. Har du ingen Google Företagsprofil riskerar du att missa potentiella kunder (som dessutom ofta har ett tydligt köpmotiv).
- Google är fortfarande standardsökmotor i Sverige
Även om allt fler använder AI för sök, är Google fortfarande den sökmotor som dominerar i Sverige (marknadsandelen i juli 2025 var drygt 90,5 procent enligt StatCounter).
Så vad göra?
Ingen Företagsprofil på Google? Då kan det vara klokt att skapa en. Det kostar inget och gör att du finns tillgänglig när potentiella kunder söker efter just de produkter/tjänster du erbjuder.
Redan en Företagsprofil på Google? Se till att den innehåller aktuell och korrekt information om ditt företag. Lägg gärna till nyheter, inlägg, recensioner du fått, bilder etc för att hålla sidan uppdaterad och levande.
Sammanfattningsvis. En Företagsprofil på Google är fortfarande relevant för de flesta företag. Men för att ditt företag ska hittas och bli vald som källa i AI-verktyg som ChatGPT och Perplexity krävs att du även optimerar din webbsida för AI. Mer om det en annan gång.